Accounts samenvoegen
Een leraar die binnen een stichting op meerdere scholen werkt, kan soms verschillende COOL-accounts hebben. Om het overzicht te behouden, is het mogelijk om deze accounts samen te voegen tot één COOL-account.
Wie kan dit doen?
Het samenvoegen van accounts kan alleen worden uitgevoerd door de bovenschools ICT-coördinator.
Belangrijk om te weten
Niet alle gegevens worden overgezet bij het samenvoegen.
Wordt wél overgezet:
- Groepsrechten
- Basispoortkoppeling
- Functie binnen de school
Wordt níet overgezet:
- Data in Microsoft 365 of Google die gekoppeld is aan secundaire accounts
- De inrichting van Start in het secundaire account (zoals toegevoegde programma’s op de startpagina)
Let op: Zorg dat belangrijke data veilig is gesteld voordat je accounts samenvoegt. Voer het samenvoegproces zo snel mogelijk uit om dubbele instellingen te voorkomen.
Stappenplan voor samenvoegen
- Open Admin en klik in het menu op Bovenschoolsbeheer.
- Selecteer het tabblad Accounts samenvoegen.
Kies het account dat behouden moet blijven.
Selecteer het account dat bewaard moet blijven Selecteer de accounts die moeten worden samengevoegd (meerdere mogelijk).
Selecteer het account dat verwijderd wordt Het samen te voegen account, dus het account dat straks verwijderd wordt, komt onderaan te staan bij Reeds geselecteerde accounts.
Controleer de selectie - Controleer de selectie en klik op Samenvoegen.
Je krijgt de vraag of je het zeker weet. Kies Ja, samenvoegen.
In dit voorbeeld blijft het account e.bennink@obs-saffier.nl bewaard, e.bennink1@obs-saffier.nl wordt verwijderd.
Na samenvoegen kan de gebruiker in COOL van school wisselen via het menu rechtsboven (klik op de naam en kies de juiste school).
Wat gebeurt er met samengevoegde accounts?
- Deze accounts worden verplaatst naar Verwijderde gebruikers op de primaire locatie.
- Binnen 90 dagen kunnen ze nog worden hersteld, bijvoorbeeld als er data in een gekoppelde opslaglocatie staat.
- Weet je zeker dat dit niet nodig is? Verwijder de accounts dan permanent.