Koppeling met ReadSpeaker TextAid
Met ReadSpeaker TextAid bied je je leerlingen met dyslexie of andere uitdagingen met lezen of schrijven een online omgeving om gescande, geüploade of geplakte teksten te laten voorlezen. ReadSpeaker TextAid heeft een SSO-koppeling met COOL, waarmee alle leerlingen en medewerkers automatisch toegang krijgen tot ReadSpeaker TextAid. Op deze pagina leggen we uit hoe je deze koppeling legt.
Voordat je deze koppeling kunt leggen, heb je een licentie nodig voor ReadSpeaker TextAid. Dankzij onze samenwerking met ReadSpeaker kunnen wij deze voor scholen die COOL gebruiken tegen gereduceerd tarief aanbieden. Neem hiervoor contact op met de accountmanager van Cloudwise.
ReadSpeaker TextAid koppelen aan COOL
Stap 1: Toestemming verlenen aan ReadSpeaker
- Ga naar Admin, open in het linkermenu Instellingen en dan het tabblad koppelingen.
- Klik op ReadSpeaker in de lijst, en geef toestemming door op de checkbox te klikken. Het kan lijken of de checkbox grijs is, maar je kan er gewoon op klikken.
- Klik op Opslaan.
Stap 2: TextAid toewijzen aan je gebruikers
- Ga naar Start, en dan naar Schoolbibliotheek.
- Zoek de ReadSpeaker tegel.
- Klik op het tandwiel om de tegel toe te wijzen
- Wijs Readspeaker toe aan de juiste leerling(en) of groep(en).
Stap 3: Klaar voor gebruik!
Alle gebruikers aan wie de TextAid tegel is toegewezen (al dan niet via een groep), hebben nu de beschikking over TextAid op hun startpagina en kunnen deze vanuit daar direct starten. Zie je de tegel niet op de startpagina, klik dan op het oranje plusje om de tegel op je startpagina te zetten.
Als je de allereerste keer TextAid opent vanuit COOL, verschijnt een vangpagina. Deze geeft je de mogelijkheid om een bestaand account te koppelen als je voorheen al met TextAid gewerkt hebt zonder COOL koppeling. Als je nog nooit met TextAid hebt gewerkt, klik je hier op “Maak nieuw account”.
Stap 4: De privacy voorwaarden accepteren
Dit scherm verschijnt ook alleen als je TextAid de eerste keer gebruikt en geeft inzicht welke gegevens TextAid van je verwerkt. Alleen als je de voorwaarden accepteert, is TextAid te gebruiken. Daarna is TextAid klaar voor gebruik. Bij elke volgende inlog kom je direct in TextAid terecht.
Veelgestelde vragen
Ik krijg een foutmelding als ik ReadSpeaker open. Wat kan ik doen?
Als TextAid wordt aangeschaft bij Cloudwise wordt tezamen met de bestelling ook de BRIN code van de school doorgegeven aan ReadSpeaker zodat ze de school kunnen matchen met de school in COOL.
Krijg je bij het openen van TextAid vanuit COOL de foutmelding “It seems like your school doesn’t have a TextAid account! Contact your school’s administrator.”, dan is het matchen van de BRIN code niet goed gegaan. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat TextAid niet bij Cloudwise is aangeschaft.
In zo’n geval moet het handmatig gecorrigeerd worden. Het account wat staat aangemerkt als “hoofdbeheerder” in TextAid moet dan even tezamen met het BRIN van school worden doorgegeven aan ReadSpeaker. Dit kan rechtstreeks via de support afdeling van ReadSpeaker of via de verkoopafdeling van Cloudwise.